söndag 20 juli 2014

Dag 4

Klockan är 07:30 när vi kliver ur tältet och möts av ett fantastiskt väder, klarblå himmel och inte ett måln. 
Vi vet att vaken började kl 08:00 dagen före och där av den genialiska frukost tiden 07:35. Efter frullen så stegade vi iväg mot favorit platsen och började fiska. Jag gick längre än A, till det ställe som levererat bäst hittils och började lägga ut mina presentationer. Efter att ha sett några sporadiska vak så började jag tvivla på flugvalet, en lite F-fly såklart. Jag hade haft en plog som gick rakt mot flugan för att sedan välja att gå under den som en gammal u-båt, Röd Oktober faller bra på plats. Jag bestämmer mig för att göra ett sista utkast och låter flugan få ligga ganska länge. Efter några minuter med helt stilla ytfilm så ser jag ett ganska stort gap närma sig flugan underifrån och i en virvel slugar den flugan, ett perfekt mothugg och min hitills störst röding sitter på kroken. Den drar ut bra många meter backing innan min fiskebroder, som jag nu ropat till mig, hjälper mig med håvningen. 1,5kg ren fröjd får simma tillbaks till dit den hör hemma. Jag är glad. 

Andres får fiska själv ett tag och han gör något som vi trodde var omöjligt, han tar en öring på trax under kilot, in ett vatten som vi trodde bara höll röding. Efter det så kan inte jag hålla mig så jag börjar presentera en s-puppa och vipps så får även jag en öring på ca 8hg. Troutig morgon!!

Dagen som går innehåller ett otroligt väder men inga vak alls, super konstigt tycker vi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar