söndag 20 juli 2014

Dag 2

Vaknade pigg och glad trots gårdagens upptäckt. Gjorde lite kaffe och en varmakoppen för att sedan utforska närområdet, knallade upp på en höjd för att se om jag kunde få syn på föregående års vatten. Det fick jag inte. Utsikten över vidderna var enastående, vilken natur vi har i vårt vackra land. Jag knallade tillbaks för att hämta kameran och vände åter tillbaks till höjden för att ta lite bilder. När jag kollade på tiden i kameran så fick jag se att klockan var 03:30, lite övertänd får man vara, solen strålade så jag tog förgivet att klockan hade hunnit lite längre än så. Jag gick ner till tältet och läste lite för att sedan somna om på nytt. 

När jag vaknade så var Andreas vaken och han hade också kollat runt lite. 
Vi startade upp med lite frukost och disskuterade lite strategier och när det skulle lossna med kläckningar etc. Fisket var otroutigt till en början men vi fick varsin respons på en F-fly men vi lyckades inte hålla kvar fisken på flugan, de är väldigt duktiga på att spotta ut flugan om man inte tajmar motjucket. 
Vi gick tillbaks till lägret och fixade lite käk, denna gång Reals Bolognese som enligt mig var bättre än Skink-Jarmos påse. Efter maten nojade jag över
er fisket, tänk om det inte blir någon kläckning eller  värre, tänk om grisarna som lämnat en soptipp på andra sidan har nätat eller på något annat sätt tagit ur ett enormt bestånd ur sjön. När vi satt i lägret, en timme efter nojandet så såg vi fullt med sländor som dansade och levde loppan och hoppet började återvända. Vi kanllade åter ut på fiske och jag valde att gå till en vik för att se vad som försegick och jag möttes av 6-7 fiskar som vakade konstant. De närmast land var mindre individer men de lite längre ut som vi sade sig genom att head&taila var riktigt fina. Jag ropade på A flr att få dela glädjen och vi började kasta på vaken. Efter att gått ner i tags strl och bytt flugor så knäckte jag koden( som förra året) och jag landade min första röding i denna sjö, plus att jag invigde mitt Zenith. Ingen stor fisk, men en fjällröding är en fjällröding. Kort efter tog jag min andra som släppte ifrån flugan precis innan håvning, vilket kändes helt rätt då den ändå skulle tillbaks. Sedan var det Andreas tur och även han fick inviga sitt G2, ett fantastiskt spö för övrigt. Vi nådde aldrig de stora pjäserna tyvärr men vi gör ett nytt försök när tillfälle ges. 


Imorgon ska vi knalla till ett annat vatten innan någon hinner slå läger där. 

Glömde skriva igår att jag upptäckte att jag glömt alla flugor utom en ask, otroutigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar